När världen blir enkel | Norberto R Keppe

1000029554
När världen blir enkel | Norberto R Keppe 3

It is a cult for sure. He has like 40-50 people around him. They have their own printing house, hence all the translations of books. He was a good psychoanalyst back in the days, then he began to think he could save the world like some kind of prophet. Yeah, the whole thing is kind of fuc..d up. I know him.

Norberto Keppe med sin Analytisk Trilogi. Hade en bekant under tiden på Café Pan på 80-talet, som kort därefter flyttade till Brasilien och anslöt sig till Keppe-rörelsen. Då och då kommer ett livstecken från honom. Vad jag förstår bor han i trakterna av Sao Paolo och är fortfarande engagerad i rörelsen. Härom dagen hörde han av sig via ett grupputskick, det var en inbjudan att ta del av något som rörde just Norberto Keppe.

Googlar och hamnar på ett inlägg i bloggen Faktoider som är tio år gammal. (Citatet i början kommer från kommentarsfältet till det inlägget.)

Författaren har läst att sympatisörer till Keppe ska ha ett bås på bokmässan i Göteborg det året och tänker gå dit. Han reflekterar, som jag själv gjort, kring varför man hört så lite om Keppe-rörelsen? En entreprenör som av sina anhängare anses ha utfört stortverk på snart sagt alla samhälleliga och vetenskapliga områden. Som står bakom en flora av institut och organisationer med pampiga namn och ambitioner. Faktoider skriver:

This is a guy who doesn’t merely stand on the shoulders of Newton, Pasteur and Einstein, he tramples them into a pulp.

Mitt första försök att få veta något mer om Norberto Keppe och hans “Analytisk Trilogi” var på 90-talet. Jag tog mig till FRI-Föreningen Rädda Individens lilla kontor i Midsommarkransen, Stockholm. De hade koll på många så kallade destruktiva sekter. Kommer ihåg att den äldre mannen som jobbade där kikade i sina arkivskåp utan att få napp. (Vill minnas att jag samtidigt passade på att förhöra mig om rörelsen kring dansken Martinus Thomsen som jag själv varit lite involverad i. Men, nej, det fanns inget på den heller.)

Många år senare när jag hade börjat fundera på att utbilda mig inom det psykologiska/terapeutiska fick jag reda på att Keppe-rörelsen hade en samlingslokal i Enskede i Stockholm. Gick förbi där en kväll, men det var stängt. Tror jag skickade efter lite info-material också.

Jag ville förstå på vilka grunder vissa av anhängarna kallade sig “psykoanalytiker”. Om det hängde ihop med det man vanligtvis menar med psykoanalys, psykoanalytiker och psykoanalytisk utbildning? (Nä, det gör det inte. Men det är inte heller skyddade begrepp eller titlar, så vill man kalla sig så får man göra det.)

1000029550
När världen blir enkel | Norberto R Keppe 4

Det är som om kultiska organisationer skulle följa ett script. De är ofta så lika? Kommer ihåg att jag såg en bruksanvisning en gång: “Så här startar du en sekt”, etc. Men i själva verket är det något organiskt, naturligt, över det hela. (Utom i de mest extrema formerna av sekter, möjligen.) Kulten är något som vecklar ut sig och växer fram i samspelet mellan en ledarfigur med vissa personlighetsdrag och de som av en eller annan anledning lockas till eller fångas in av den individens gravitationsfält. Kultledares bidrag har allt som oftast med psykopatolologi att göra. Anhängarens bidrag med vanlig normalpsykologi.

Det hela kompliceras av att det som lärs ut kan vara hur insiktsfullt och sant som helst. Det är ju oftast inte där som “patologin” ligger. Utan i själva drivet, energin. Det tvärsäkra. I fallet med Norberto Keppe är det inte svårt att se likheter med t ex L Ron Hubbard och hans Scientologi, tycker jag.

Själv har jag dock mest intresserat mig för oorganiserad eller, vad det nu ska kallas, semi-organiserad nyandlighet? Det vill säga där påverkan av en ledare inte är lika påtaglig.


https://www.facebook.com/share/p/RnjiTxLDYHQ74SKe