Erfarenhetsbank
På den tidpunkten har individen en fullständig erfarenhetsbank: ”Ja då ska man ha varit från mördare, eller vad man nu vill, till nånting… till att ha gjort nånting bra. Att ha varit med om alltihopa, och det tar ju många inkarnationer” (p7).
Reinkarnationsminnen
En av respondenterna beskriver vissa delar av nyandligheten som ”ett subjektivistiskt träsk” som han personligen inte vill ha något att göra med. När folk minns tidigare liv då är det ofta i form av kändisar och stora gestalter ur världshistorien, vilket pekar på att det kan finnas ett element av självbedrägeri i det hela.
Wikström (1998) talar om ”den krisdrabbade människans oförmåga att se den bittra realiteten i vitögat” (s. 36) och om ett slags regression tillbaka till barnets magiska tänkande och kontroll.
Utan att gå in på vad som är sant och ej, så är det rimligt att fråga sig, från en psykologisk synpunkt, vad denna och ett antal andra analyser i det nyandliga tankesystemet riskerar att göra med anhängaren? Är det verkligen idéer som går att omfatta utan att de har någon som helst avtrubbande eller negativ effekt?
En av intervjupersonerna reserverar sig dock emot ett alltför optimistiskt synsätt:
Så att jag är absolut inte så optimistisk som… Alltså ur det stora perspektivet jätteoptimistisk… men ur det liksom mera konkreta mindre perspektivet då är jag inte så optimistisk som en new ageare är… att det liksom är att vi ska bara omfamna varandra, och det är härligt, och framtiden är bara härlig och så, det delar jag inte, tyvärr.
”… and whith the seriousness that can arise when life is more than half over” (i Conn, s 347)
Faran här är att bli paralyserad, passiv, ”givning rise to complacency or synical withdrawal, due to its paradoxical understanding of truth” (i Conn, s. 547)
Detta är något som respondenterna är eniga med. Ondskan är en aspekt av Gud. I den mån vi blir föremål för denna så är det för att vi har något att lära, det är våra egna energier som så att säga återvänder till oss. Analysen av ondskan och dess konsekvenser är enkel och klar.
I materialet förekommer några redogörelser som ger intryck av att vara av typen konspirationsteorier, t ex att olika länders säkerhetstjänster samarbetar om att återfinna den reinkarnerade Adolf Hitler. Även mer sansad kritik av eller misstro emot etablissemanget kan ha drag av konspirationsteori. Detta förefaller stå i viss kontrast till andra delar av värlsåskådningen som betonar att det är individen själv som skapar sitt öde och att ingen annan egentligen har inflytande över detta.
”Somewhere along the way, your parents broke the news to you, too: Life isn’t fair. And they were all right. As we mature and turn more and more toward reality, we must face it as it is. We must come to terms with its nature. Life is not always as we wish it would be. We wish we could live without pain, but we can’t. We wish we would always get what we want and feel we deserve, but we don’t. We wish that our loved ones would never die, but they do. And no matter how hard we wish, how loud we protest, or how well we behave, we can’t make these fundamental realities disappear.”
Kunst, Jennifer (2014-06-10). Wisdom from the Couch: Knowing and Growing Yourself from the Inside Out (Kindle Locations 1020-1024). Central Recovery Press, LLC. Kindle Edition.
Tecken på personlig mognad.
En ökad medkänsla, kärleksförmåga och förståelse anges som tecken på personlig eller andlig utveckling.
”Unusual before mid-life, Stage 5 knows the sacrament of defeat and the reality of irrevocable commitments and acts. What the previous stage struggled to clarify, in terms of boundaries of self and outlook, this stage now makes porous and permeable. Alive to paradox and the truth in apparent contradictions, this stage strives to unify opposites in mind and experience” (s. 347, i Conn)