”Vad säger intervjupersonen om sig själv, egenskaper, styrkor och svagheter?”
· Storhetstankar, om vem man varit, är eller kommer att bli
· Fritänkare, tänker fritt, inte som ”folk”
· Reinkarnationsminnen
· Allvis, allsmäktighet (stor tilltro till tankens makt)
· Självkritik
· Manligt, kvinnligt, äktenskap (inte bara säger vad och att, utan VARFÖR?)
_____
“Jag är sådär skeptisk. Men jag tror också att det är bra att vara det. Och jag tror också det är därför att jag också har en känsla av att jag kommer att komma ganska långt i det här livet. Jag har gjort det nu, men jag kommer att komma ännu längre” (g30)
Jag är själv en gammal själ, en VÄLDIGT gammal själ
Omipotenta fantasier. Solitär, rent av fött sig själv. Att inte behöva någon annan, att inte stå i skuld till någon annan
Fantasier som tycks kunna hämta motiv och kraft ur den speciella NA-läran: “Jag är en väldigt gammal själ, relativt närmare fullkomnande än de flesta andra”
Är mycket intuitiv
Speciella visioner av vem och vad man varit i tidigare liv. “I det livet var jag en medicinman.”
Som Granqvist med flera kommenterat, att NA-anhängare gärna ser sig som fritänkare, det bekräftar data. Man vill ha sin frihet, sin tankefrihet (e39). Medan andra upplevs då ha mindre av detta behov. Dessa “andra” är såväl folk i allmänhet, som andra NA-anhängare. (e39) Mainstream etc.
“Så resonerar väldigt många som tänker mainstream. Det är det jag inte gör va, inget mainstream, utan tvärtom…” (g7)
Jag är sådär skeptisk, behöver bli överbevisad hela tiden. Berättar om en svägerska som var supermedial, såg döda i huset, och min intervjuperson tyckte hon var coco (g29)
“Men det är den här nyfikenheten. Vill veta mer, vill veta hur det är” (ö57)
“Men samtidigt är jag en jätterealist” (ö65)
Tror på reinkarnation och att man träffar vissa personer igen, men säger att hon ändå är skeptisk inför sådana historier. “Så fort nån berättar om tidigare liv så har jag alltid motargument, för vad det kan bero på. Så jag är ändå väldigt sådär krass. Jag tror på det, men jag är ändå också väldigt skeptisk till såna där personliga berättelser” (ö68)
“Jag har liksom inga svar och jag tycker livet är jättekomplicerat ofta. Och jag har mer frågor, och har alltid haft det. Så länge jag kan minnas, ja.” (ö70)
Som Granqvist med flera kommenterat, att NA-anhängare gärna ser sig som fritänkare, det bekräftar data. Man vill ha sin frihet, sin tankefrihet (e39). Medan andra upplevs då ha mindre av detta behov. Dessa “andra” är såväl folk i allmänhet, som andra NA-anhängare. (e39) Mainstream etc.
En person tycker det känns rörigt. Har haft många visioner av tidigare liv, och hur relationer fortsatt i nya konstellationer. “Ja men att det är lite… Usch, en massa historier liksom, en massa stories, en massa händelser. Usch, jag är lite trött på det.” (g29)
En mejlkompis, än äldre man (hon kvinna) och så träffades de till slut. De hade relation på var sitt håll. Fick ett starkt möte som väckte visshet om att man träffats i ett tidigare liv. “Det är skillnad när du tittar i levande livet i ögonen, än när du tittar på ett foto, va. Jag hade ju sett honom på foto. Och jag bara sa… Du, Lars, alltså jag tycker att jag känner… för han är inne på det här också… Det känns som att vi har känt varandra förut, sa jag. Ja, sa han.”
Att träffa någon som man tycker om. Inte så många man känner så starkt för. Då kan det bero på reinkarnationserfarenheter. Behöver inte vara så, men en förklaring (ö17)
Samtliga intervjuade tänker sig tillvaron så att man kan möta samma individer upprepade gånger, eventuellt i nya konstellationer. Men graden av intresse varierar. Någon kallar det newage-krimskrams, ett tidsfördriv för “medelålders, uttråkade hemmafruar som dricker örtte och pratar om att dom har varit prinsessor i det forntida Egypten” (ö28) Någon talar om aningar, och att kanske kunna skönja ett slags mönster, men inte alls konkreta bilder.
En del kan prata om rätt konkreta visioner och upplevelser, vilken person de varit, “och ofta kan det ju vara lite kändisar och sånt där ur världshistorien”.
En informant fått veta av ett medium att hon och hennes dotter tidigare varit systrar (AA)
Behöver inte bli begravd i hembygdens jord. Kroppen ett bara “ett skal” (jmfr arikel av Karin Johannesson, om kistor som fraktas kring)
Förmodligen skulle man kunna anlägga ett genusperspektiv på många av berättelserna, t ex de om Jesus, och få intressanta resultat. Män berättar ofta om sina tillkortakommanden i livet, i relationer, skilsmässor. De bekymrar sig över hur förbrytelser eller annat de gjort i tidigare liv kan ha påverkat detta livet. Kvinnorna betonar att skilsmässorna var nödvändiga för deras frigörelse, för deras självförverkligande. I beskrivningar av hur en fullkomlig människa är, t ex Jesus, är de måna om att också få med att denne också var kraftfull och okuvlig. En kvinna överväger till och med, på ett sätt som nästan verkar lustfyllt för henne, att hon kan ha varit den historiske gestalten Adolf Hitler.
Och jag är benägen att inte ta lika hårt på om en kvinna funderar över om hon varit Adolf Hitler, än om en man gjort det. Varför?
En kvinna berättar om en man som delat med sig på en kurs. Tidigare hade han ofta låtit sig bli illa behandlad, men inte längre. Fick dåliga rum på hotell. Han sa till och stod upp för sig själv. “Och ja istället för att hålla på i det här träsket, att faktiskt ta en ny väg och ta tag i situationen och göra nåt då” (ö58)
Stort behov av att få vara ensam. Därför inte kan leva med någon partner.
Här och där i materialet kunde man misstänka att utelämnandet av den variabel som kallas personlighetstyper blir tveksammare än annars. T ex när det gäller att någon fantiserar om sin ensamhet, att inte behöva någon, etc. Sådant bör få olika tolkning om personen har, låt oss säga, en schizoid jämförd med en narcissistisk läggning. Då kan dessa fantasier betyda olika saker.
Ja förutom att de kan betyda olika saker också för personer av samma typ, och för densamme person vid olika tillfällen.
Odödlig. Åldras egentligen inte
Allvis. Intuition. (cit Känner på mig, Jag är väldigt intuitiv)
Påverkar sina närstående på telepatisk/ockult väg. (cit Min helandeprocess generar gott också för mitt ex, trots att inte möts)
Gått Stigen men absolut inte fullbordat nånting. Kanske till och med gjort vansinniga saker (ö40)
Män klankar på sig själva mera?