Disk 1, alla grupper (nov 2014)

DISK 1

Elitistisk rörelse?

Många inte börjat tänka än, stängda for ever

En kvinnorörelse? (annat tema?)

Flera författare hävdar så

Tvillingsjälen, en total relation

Idealisering

Föräldrar och andra är ”medvandrare”, inte föräldrar

Inga släkthierarkier, ingen skuld, inget naturgivet beroende

Barn väljer sina föräldrar

Väljer med vuxenperspektiv på tröskeln till nytt liv

Är medvetna om föräldrarnas brister, hur det kommer bli

”Role reversals”

Granqvist och anknytningsteori

Pappa kan ha varit son, mamma kan ha varit ex-partner

Kritik av föräldrar, mörk uppväxt

Känns igen från Granqvists AAI-intervjuer, ses där som tecken på dålig anknytning (fragm?). Men kanske mer ett kontrastfenomen, till en alltför ljus livssyn, annat blir extra ofullkomligt?

Självförsörjande

 Klara sig själv, inte behöva andra

Genusperspektiv, separationer

Männen skamsna, rationaliserande, för kvinnor en triumf, att ha gjort sig fria, möjliggjort självförverkligande

1. Inspiration och praktik

Vad säger intervjupersonerna om bakgrunden till sitt andliga intresse, vilka faser detta intresse eventuellt genomgått, hur de skulle karaktärisera detta idag, samt på vilka sätt de praktiserar detta intresse idag eller det  inspirerar dem i deras vardag?

Uppväxt, föräldrar, barndomshem

Strängt kristet hem

Övergrepp, förtryck, mm

Normalt kristet

Gick i kyrkan, sjöng kör

Föräldrar nu statskyrkan, förr frikyrkan

Intellektuellt hem, många diskussioner

Inte prata om döden

Ateistiskt hem

Nada, ingenting

Inte gud, Buddha, ingenting

Alternativt, ”öppet”

Pappa taoist

Mamma och kollegor sett UFO

Döden? Nähä

Uppbrott, sökande

För några har intresset kommit i tonåren, för andra i vuxen ålder. Andra menar det funnits där ända sen barndomen. För någon en kris, som först ledde till kyrkan, sen vidare

Grubblade på döden

Mänskligheten inte frisk

Kalla kriget, 80-talet

Lärare gav filosofiska gåtor

Sådde filosofiskt frö

Världsreligionerna, sufism

Först kristen, sen vidare

Församling, tog hand om

Trångt, men rädd för newage-träsket

Inspirerad på konfirmationsläger, NT

Tid av sökande

Vändpunkt, kris

Djup depression, självmordstankar

Vände med vision, dikt, en morgon

Seans, från skeptiker till övertygad

Sökte hjälp för kroppsliga krämpor

Drabbande insikt, snarare än förnuftsargument

Separation

Öppnade för personlig utveckling, ”Storsläggan”

Andlig tillhörighet

Olika inspirationskällor. Somliga åtnjuter respekt som ”upplysta”, dvs med en egen djup insikt. Andra är mer lärare, duktiga på sitt område, inspirerande. Det är vanligt att vara eklektiker. Flera lärare erkänns och uppfattas som en förtrupp för mänskligheten, med särskilda gåvor

Upplysta

Madame Blavatsky, Rudolf Steiner, Henry T. Laurency, Martinus Thomsen, Alice Bailey, Paul Brunton

“Kanaliserade”

Ambres (Sture Johansson), Set (Jane…)

Nu levande lärare

Deepak Chopra, Eckhart Tolle, Ken Wilber, “paret Hicks”

Rörelser

Teosofi, Antroposofi, Hylozoik, Martinus kosmologi

AMORC, Rosenkorsorden

De traditionella religionerna

Bibeln refereras till då och då, Buddha nämns med respekt, även Kristus

Bibeln: som du sår ska du skörda, den som tar till svärd

Andra inspirationskällor

Naturvetenskap, den nya fysiken, astronomi

Skönlitterära författare

Fjodor Dostojevski, Leo Tolstoj, August Strindberg, Marianne Fredriksson

Musiker

Di Leva

Psykologer

Carl Gustav Jung

Ideal

Eftersträvar att kunna bidra till en mer human och rättvis värld

Hållning

Leva i nuet, förlåta

Glad, varm, kärleksfull, hjärtlig

Även skeptisk

Vara tolerant för andra åskådningar

Vegetarianism

Inte äta djur, mer av etiska än hälsomässiga skäl

Tillämpningar

Law of Attraction, The Secret

Praktik, meditation

Meditation, healing, affirmationer, Ljuskroppsmassage

Missionera, utåtriktat

Motiv för att delta i studie, få in tankar i vården, akademin, ”så ett frö”

Studier

Sammankomster

Retreater, föredrag, kurser

Ingå i grupp inte så lockande

Att läsa är krävande

Vattumannen viktig plats

Sökaren, Ljusåret

YouTube, internet

Generalister, eklektiker

Vad kalla det?

”New age” inget bra

Samtliga respondenter reserverar sig för begreppet ”new age”

Kritiken lika som allmänhetens

Egentligen en ”urreligion” (?)

DISK 1

Vad ska det kallas?

Ip gillar inte new age, negativ klang

Emot använda (Frisk), argument för (Löwendahl)

Rörelse eller kultur (Hammer)

Använda begreppet emic vs etic (epic?)

”Nyandlighet”, nytt i förhållande till vad? Denna andlighet är ”urreligionen”, som t ex Jesus omfattade

Praktiker, smörgåsbord eller ej?

För (Wikström m fl), emot (Granqvist m fl)

Eklekticism

Ser dessa ”upplysta” grundare av olika rörelser som delar av samma tankeströmning, intresse för flera, efter varandra

Vegetarianism

Djur lika mycket värda som människor? Ngt problematiskt med detta.

7. Mående och hälsa

Vad säger intervjupersonerna om sjukdom och hälsa? Vad berättar de om personliga erfarenheter av ohälsa och dåligt mående och orsakerna bakom? Hur kan man bli uppnå bättre hälsa?

Lidande ingår i utvecklingen. Vissa skeden är svåra, t ex ”de olyckliga äktenskapens zon”

Svåra barndomserfarenheter

Dåliga erfarenheter i barndomen kan kasta sin skugga över livet som vuxen

Kris och utveckling

För någon

Dystra känslor, sorg, depression

Svår depression

Livslång ångest

Man går till psykolog, men blir hänvisad till ”prällen”. Men denne kanske inte heller besvara ens frågor, och så blir man återremitterad och får piller

”Olyckliga äktenskapens zon”

Vilsenhet, sökte sig till kyrkan

Vad som hjälper psykologiskt

Att förstå förnuftsmässigt

Inte bara rota i barndomen, utan få konkreta hemläxor, råd

Reinkarnation och karma kan ge perspektiv på ens svårigheter, som gör dem lättare att bära

Problem med ”uppvaknande”

Att plötsligt få tillbaka minnen från tidigare liv kan få en att må dåligt, en respondent kände sig nästan ”psykotisk”, som att hon förlorat verklighetsförankringen

”Andliga problem”

Ett andligt intresse kan medföra problem

Den psykologiska utvecklingen måste föregå den andliga

Man måste bli öppen

”Spiritual emergency”, som kan likna psykos, men i grunden är ett andligt uppvaknande

”Kundalinienergin” som kan aktiveras och stiga uppåt i ryggraden och ”bränna upp kronchakrat”

Dödsrädsla

Dödsrädsla kan försvinna med new age/nyandligheten. Kroppen är bara en ”gammal bil”, då är det bättre få en ny i nästa liv

Döden ses rentav som något positivt, då kommer man till ”en annan nivå i universum där allt är bra”

Personlig utveckling

Den andliga utvecklingen måste föregås av personlig, psykologisk utveckling

Syn på sjukdomar

Besvär kan förstås alldeles för konkret, utifrån en tänkt kausalitet med orsaker i tidigare liv. Det är lätt att bortse från att så kallade reinkarnationsminnen kan ha en symbolisk innebörd

Om jag är rädd för vatten t ex, behöver inte betyda att jag har drunknat i ett tidigare liv

Folk minns ofta att de varit kändisar, historiska storheter

Man tar in andras dåliga mående ”telepatisk”

Överkänslighet

Andlig utveckling kan också medföra en förhöhöjd känslighet, så att man behöver vara extra varsam för vad man utsätter sig för

Vissa miljöer kan ha ”dåliga energier” vilket gör att man kommer att fungera under sin riktiga nivå

När man blir mer ”öppen”, så gör detta att man också blir mottaglig för olika influenser

Behålla sin lugn och ljus

Man behöver inte bli arg

Besvär med rötter i tidigare liv

Sprutfobi, svårt prata, glömt hur simma, polokragar

Behandlingar, konsultationer

Medier, seanser, healers, regressionsterapeuter, alternativmedicin, hypnos, guidade fantasier, rosenmassage

Även vanlig psykoterapi

Symptom från tidigare liv försvinner

Egenvård

Meditation, affirmationer

Vården, terapi

Vården betraktas med skepsis

En respondent som tidigare arbetat i den vanliga vården slutade med tiden, då hon upplevde att denna blivit allt för mekanistisk

Försöka förmå sina vänner att inte vaccinera sig

Psykologer och terapeuter

De borde vara mera öppna för andliga perspektiv

De är ”inne i de här mentala korridorerna och lufsar”

Terapeuter kan ju släcka ut fobier och sådant, men de borde sikta högre än att vara bara ”hundpsykologer”

Barndomens erfarenheter räcker inte alltid för att förklara besvär senare i livet, tidigare liv kan spela in

Ett-livs-perspektivet räcker inte

Regressionsterapi, som hjälper människor att komma i kontakt med trauman i tidigare liv är värdefullt

Transpersonell psykologi är löftesrikt, en psykologi som även tar in de andliga perspektiven

Lösa problemen själv

Vi har stora möjligheter att lösa våra problem själva

Via studier och självreflektion kan mycket få en förklaring

Att få kunskaper om sina tidigare liv kan göra att vissa symptom ger med sig

Positiva hälsoeffekter av new age/nyandlighet

Bli av med stress, ångest, dödsrädsla

Oro för till exempel ekonomin kan lätta, när man förstår att man är omhändertagen

Reinkarnation och karma ihop är en ”nyckel” till att förstå sitt öde, sitt liv

En förståelse för hur män och kvinnor är inbegripna i en stor utveckling, gör att det är lättare att förstå varför relationer kan vara så problematiska

New age/nyandlighet har hjälpt respondenten att mogna

DISK 1

Individualiskt och universialistisk

Gruppen skiljer sig från såväl ateister och traditionellt kristna, vilka har mer gemensamt ur vissa vinklar

Pre-psykoanalytisk syn på orsaker till ohälsa

Yttre omständigheter, energier, andras dåliga mående fångas upp ”telepatiskt”

Konkreta orsakshypoteser

Barnlöshet

En tröst tänka att man säkert fått barn många gånger tidigare, behöver inte få det denna gången

Vart tar mörkret vägen?

Man behöver inte bli arg, allt har en mening

Mörka tankar skapar också dålig karma

I grunden är man själv upphovet till allt man drabbas av

Alla mognar

Transpersonell psykologi

Lukoff, i DSM4

Olika användbara begrepp

Pre-trans fallacy (Wilber)

Spiritual bypassing (Wellwood)

Självhjälpskultur

Aspelin, kritisk

Risk för underdiagnosticerat lidande

Granqvist, I Psykologtidningen

”Dålig religion”

Svårare ”förvärva trygghet”

En annan sorts regression?

Skiljer sig den regression som positivt kan beskrivas med den traditionell religion, från den som new age stimulerar

Att ha ”svar på allt”

Det lekområde som ska få finnas där (Winnicott), risk den vuxna världen invaderar detta område. Och omvänt?

3. Öde och livslagar

”Ska det finnas nån jävla rättvisa i universum så måste det förhålla sig som med karma… och om karma ska kunna fungera så måste det finnas reinkarnation också” –p5

Vad säger intervjupersonerna om hur ödet skapas?

Reinkarnation och karma

Förutsätter varandra, de är ”nyckeln”

Reinkarnation

Progressivt, går framåt, mot fullkomning

Inte möjligt återfödas som djur, ”det har vi redan varit, det är avklarat”

Ingen själavandringslära, ”hoppteori”, som buddhism och hinduism

Man kan återfödas i annat land, annan kultur, beroende på vad man behöver ”jobba på”

En långsam utveckling, parallell med evolutionen

Hela mänskligheten utvecklas mot fullkomning

Målet är att slippa inkarnera mer, bli helt ”andlig”

Hierarkier

Alla utvecklas framåt, men vi befinner oss på olika nivåer

Också olika kulturer befinner sig på olika utvecklingsnivåer

New age anknyter till världshistorien, men tolkar den på sitt sätt (inte ”kreationism”, dinosaurierna levde för 6000 år sen t ex)

För tusentals år sen var vi (också) barbarer

Yngre och äldre själar, ”jag är en gammal själ”

Vi är ännu inte riktiga människor, vi är djur-människor

Karma

En speglingsprincip

Finns redan i bibeln, ”som du sår ska du ock skörda”, lagen om sådd och skörd

Allt vi sänder ut, av tankar och handlingar, kommer tillbaka till oss själva

Mekanisk, i viss mening ”gammeltestamentlig” lag

Karma är ingen straffande lag, ingen vrede eller hämnd, det är ”mekanik”, den är behovsanpassad

Återverkningar kan komma snabbt, eller efter flera liv

När vi lärt oss av våra misstag, och handlar annorlunda, får vi ”syndernas förlåtelse”, då neutraliseras kvarvarande karma på detta område. Och, omvänt: Att vi får erfara något är ett tecken på att vi ännu inte är färdiga med det, inte lärt oss

Kristus dog inte på korset för våra synder, hans blod kunde inte ”rena oss”, sådant är övertro

Grova felhandlingar ger också en forcerad utveckling

Vi är själva ansvariga för vårt öde

Teodicéproblemet får en lösning, det är inte bara så att vi behöver lidandet för att utvecklas, vi väljer det själva

Allt vi möter är vi själva orsaken till, och ansvariga för

En jobbig uppväxt har vi själva, konkret, lagt grunden för i tidigare liv

Vi planerar själva vår kommande inkarnation,

På tröskeln till en ny inkarnation, i andevärlden, så kan vi överblicka vårt kommande liv och göra vissa val, med ett ”vuxet” perspektiv

Barnen väljer, eller är åtminstone införstådda med, vilka föräldrar de kommer till

Barndomens betydelse

I materialet finns lite olika syn på barndomens betydelse, i vilken grad detta är något skilt från vår ”karma”

Eget ”arv”, vs genernas betydelse. Vi har själva ett slags ”andligt dna” som förs vidare från tidigare liv

Livet är en skola

Många metaforer: Livet är en skola, innehåller ”en lärplan”, det är en stor teater, en pedagogisk process, en sandlåda

Lidandet har ”en mening”

Vi lär av erfarenheterna

Även sådant som händer människor i vår omgivning, är på ett intrikat inflätat i vad vi själva ska uppleva, det är riktat emot oss

Det vi lär kommer vi ha glädje av i kommande liv, i framtiden

Bristfälligt lösta uppgifter ger ”bakläxa”

Man ska inte jämföra sig med andra, alla följer sin egen läroplan

Stor talang vid ung ålder (t ex Mozart) vittnar om att det är sådant han övat på i tidigare liv

Vi ska äta av hela ”tårtan”, bit för bit, till sist har vi skaffat erfarenhet av det hela, då är vi klara

Lidandets natur

Smärtsamma erfarenheter är något ”obehagligt gott”

Lidandet är ”en väckarklocka”, analogt med den fysiska smärtan som kan berätta att det är något vi måste åtgärda eller försöka bota

En våldsam expartner kan beskrivas som den ”storslägga” intervjupersonen behövde för att komma vidare

Lidandet är själva motorn i individens utveckling

Vi ska lära oss medkänsla, kärlek, humanitet

Det är människans moral som ska utvecklas

Vändpunkt, ”börja gå stigen”

Vid kommer vi till en vändpunkt, en gräns, då vi önskar börja ta medveten del i vår utveckling, handla mer etiskt, handla i enlighet med ”livslagarna”

Personer med en nyandlig världsbild har kommit förbi denna punkt, de är en sorts förtrupp

Manligt och kvinnligt

Jungs begrepp ”anima” och ”animus”, människans kvinnliga och maskulina aspekt, refereras till

Det finns två olika synsätt på det här med kön i förbindelse med reinkarnation. Antingen kan man byta kön, eller så behåller man samma kön under hela sina utveckling

Målet är i båda fallen att bli androgyn, hermafrodit

Äktenskapets upplösning, då avlar man inte längre barn, individen blir fullkomlig i sig själv, kan ”polarisera med sig själv”

Du skapar din verklighet

Man kan också använda karmalagen i sin egen favör, att skapa det man önskar, låta denna ”jobba” för sig

”You create your own reality”

Detta kan liknas vid en sorts ”kemi”, hur man blandar ingredienserna för få det öde man önskar

Lagen om tilldragning

Ställa in sina tankar rätt

”Affirmationer” kan användas till detta, att förändra sitt inre

Man kan skapa också materiellt välstånd

DISK 1

Reinkarnation i en västerländsk tappning

Den reinkarnation som new age/nyandligheten omfattar är en modern, västerländsk uppfinning. Den kommer framför allt via teosofin. (Hammer m fl)

Reinkarnation har mycket stor acceptans hos allmänheten. Enkäter från olika håll i västvärlden visar på ett 20-25%-igt stöd, och det växer

Ingen ”hoppteori”, klar åtskillnad

Inget buddhistiskt ”utslocknande” heller, mer än symboliskt, av ”egot” etc, inget Nirvana

Hammer refererar till Hegel

Koppling till Darwin och evolutionsläran, dock är den nyandliga ”evolutionen” målinriktad (Hammer)

Elitistisk människosyn? (på annat ställe?)

Alla är gudomliga, alla utvecklas framåt, men några är före, några är efter

Det verkar finnas en idealisering av de som ligger långt framför, de s k ”upplysta” människorna. Dessa besitter en överlägsen mognad, humanitet, kunskap

Karma i västerländsk tappning

Inte heller denna syn på karma är något ”hinduiskt”. Det är en västerländsk variant, som även den kommit via teosofin bl a. Allt annat, förutom individens mekanistiska ansvar, är bortrensat. (Hammer m fl)

Buddhismen är ”västerländsk”

Detta gäller för övrigt även buddhismen, som fått stort inflytande. Även denna är en ”västerländsk” variant, anpassad till vår tid (Sanner)

Bibelreferenser

Som du sår ska du ock skörda

Men även: öga för öga, tand för tand?

Lidandets mening

Förmodligen inget resonemang, och inget begrepp, är så ofta använt i intervjuerna som ”lidandet” och dess mening

En ”lidandekult”?

Finns ingen nåd, ingen syndernas förlåtelse, förutom den som följer med bot och bättring, fullkomlighet i tanke och handling

Det finns inga ”offer”

Utan nåd betyder också utan skuld, djupast sett är ingen orsak till någon annans lidande

Den kristne författaren Arlebrandt uppfattar new age/nyandlighet som en cynisk livssyn

New age/nyandligheten är ”urreligionen” återuppstånden

Den andlighet som t ex Jesus omfattade

”Perennial wisdom”

Risk det blir en egocentrisk livssyn?

Allt som händer är kopplat till den som upplever det, även om det också involverar andra (anhöriga som blir sjuka och dör t ex)

Teodicéproblemet får en lösning, som inte går att säga så mycket om. Men till ett känslomässigt eller psykologiskt ”pris”, för den som omfattar denna förklaring? Och eventuellt för omgivningen med…

Rationell syn på såväl det egna som andras lidande och svårigheter

Här passar kanske detta med ”law of attraction” in också, att skapa åt sig det liv man vill ha

Långsam utveckling

Här finns möjligen en skillnad mellan olika former av new age/nyandlighet? De som ingått i denna studie är överens om att det inte finns någon ”quick fix”, det tar tid att bli fullkomlig

Barndomens betydelse?

Har föräldrarna något ansvar, kan de klandras? I materialet finns också uttalanden som kan tolkas så. Som förefaller gå på tvärs emot den nyandliga världsbilden. Eller så är denna världsbild så pass radikal, idealistisk?, att annat, det vanliga sättet att uppfatta orsakssambanden, ”slinker igenom”?

Stort samhällsengagemang

I materialet finns ett stort engagemang emot orättvisor, förtryck, t ex av kvinnor i muslimska kulturer. Samtidigt hävdas denna totala ansvars-modell, som knappast lämnar något utrymme åt ”strukturella” förklaringar eller orsaksbeskrivningar. En liknande dubbelhet som med barndomens betydelse?

Vart tar mörkret vägen? (Passar bättre i slutdiskussion, när Etabl & Hälsa har redovisats?)

I en sådan här ljus, positiv livssyn, med höga ideal om barmhärighet, mm, där samtidigt så mycket ansvar ligger på individen, var tar då aggressionen vägen?

Våldsamma reinkarnationsminnen, fulla med hemskheter (Hammer)

Projicering på överheten, som i nästan alla avseenden uppfattas som bristfällig, korrupt

m.m. (se ant!)

4. Gud och en större ordning

”Ja, jag tror att universum utvecklar sig, universum lär sig hela… Ungefär som en fraktal, som ett träd va, den liksom… Man kan se oss som en… När vi tittar ut i världen sp tittar vi egentligen tillbaka på oss själva och våran egen liksom… Universum tittar tillbaka på sig själv genom oss…” –p10

Vad säger intervjupersonerna om en högre, ordnande instans i tillvaron?

(För läsbarhetens skull använder jag i texten ordet ”gud”, och pronomet ”han”, utan att själv ta ställning i dessa frågor.)

Hur ser man på Gud?

Gudsbilden inom new age/nyandlighet förefaller snarare vara ”gudsbilder”. Till skillnad mot i andra frågor, som reinkarnation och karma, är intervjupersonernas svar mer svävande och heterogena.

Personlig eller opersonlig

För att beskriva denna högre, ordnande instans i tillvaron används i intervjuerna en mängd olika metaforer eller beskrivningar

Mer opersonliga: Universum, en Kraft, Gudskraft, En stark gudsenergi, Ren kärlek, Det stora livssystemet, m fl

Dock kan denna Gud ha intentioner eller en livsupplevelse, kan vilja

Kan veta vad som händer. Gud kan även lära.

Mer personliga beskrivningar: Gud känner till den enskilda individen, vill den väl, osv. ”Han känner alla vid namn.”

”Änglarnas chef”

Höjd över dualitet

Eventuellt kan detta att vara varken personlig eller opersonlig passa in under icke-dualistisk också?

Varken man eller kvinna. Könspronomen och hemort opassande, då gud omfattar allt och alla, överallt

Varken god eller ond

En kamp att förstå eller ta ställning

En intervjuperson säger att hon kämpat med gudstanken, men nu lutar åt att det inte finns en personlig gud

Det kan rentav vara riskabelt att försöka etikettera eller ringa in gud, då denne överskrider alla våra begrepp

En intervjuperson säger att den dag någon kan bevisa gud ”teknologiskt”, ”med ekvationer”, då ska hon tro

I kontrast till kristendomens gudsbild

Den nyandliga guden beskrivs i negeringar, han är inte som den kristne guden (han är inte heller som naturvetenskapens ”icke-gud”)

En del säger att de pratat med gud, men det menar en av respondenterna inte låter sannolikt

Den nyandliga guden är som sagt inte heller en ”Han”, eller en ”Fader”

Gud blir inte heller ”ledsen” eller besviken på oss. En respondent hade stött på denna uppfattning i kyrkan, och uppfattat det som ”ett lågvattenmärke”

Gud behöver inte blidkas eller gottgöras. ”Är gud så jävla primitiv att…”

Den nyandlige guden är rättvis, har inga favoriter. Han bryr sig inte ens om ifall man tror på honom eller ej. ”Han strålar över allt och alla” ändå

Ingen ”gubbe uppe bland molnen”

Går det att kommunicera med gud?

Man kan be även om man har en new age/nyandlig gudsbild

Gud vet vad vi ska säga, redan innan vi sagt det, menar en respondent, och hänvisar till Bergspredikan i bibeln. Därför är bön i vanlig mening inte nödvändig

Går inte att tvivla på

Även om det är en opersonlig, svårfattbar gud, så går det inte att tvivla på denna stora, ordnande instans

Det gudomliga i människan

Även människan ska utvecklas till att bli gudomlig. I grunden är hon redan detta, som en facett av den större, allomfattande, guden. Men hon ska även bli det till sinnet, kärleksfull, allvetande, ”upplyst”, liksom dem som gått före

Människan har ”ett högre själv”, ett ”högre jag”, en evig, oförstörbar ”atomgnista”

Guds medvetande är i själva verket summan av alla individers själar

Är det en gudsuppfattning som kan ge tröst?

Det kan den, men trösten och omvårdnaden kommer snarare från individer med ”gudomliga kvalitéer” som befinner sig närmare oss människor (se nedan)

Den nyandliga gudsbilden gör det nödvändigt att överge ”om-det-finns-en-gud-som-ser-mig”-tanken, menar en respondent

Funktionärer

Gud har representanter på lägre nivåer, som till sin natur är såsom gud, allkärleksfulla, allvetande. Det är framför allt dessa som människan kan vara i kontakt med, kommunicera med. Dessa representanter finns av många slag

Skyddsänglar, andliga vägledare

Anhöriga och vänner som dött och som från denna nivå kan bistå oss

Himmelskt råd, som hjälper till t ex då vi ska inkarnera i ett nytt liv

Vissa djur, delfiner t ex, kan besitta en högre visdom

Moder jord är ett levande väsen, och kan stå ut med mycket av vad mänskligheten ställer till med

Besökare från andra planeter, UFO-s, kommer från en överlägsen civilsation, och de engagerar sig i hur vi behandlar varandra och planeten

Fullkomliga människor, ”upplysta”, Mästare, m fl

Upphöjda andar som ”kanaliseras” via människor på jorden, Ambres t ex

Jesus, nämns av flertalet respondenter som ett föredöme

Pythagoras var en mycket vis man på sin tid

DISK 1

Personlig eller opersonlig?

Svår nöt att knäcka. En del beskrivningar tycks ligga på gränsen mellan dessa egenskaper

Eventuellt en parallell till ”våg-partikel-dualiteten” i kvantfysiken, som är en gren av normalvetenskapen som nämns med respekt i materialet

Psykologins syn på gud

Freuds kritik är välkänd, även Abraham Maslow, Ellis

Går inte att tvivla på?

Hur ska man, å andra sidan, kunna tvivla på något som bara ”är” och omfattar allt och alla?

En ”maskin”?

Ett rundningsmärke, en kopplingsstation, för våra egna energier som snurrar ute i Kosmos i väntan på att återvända till sitt upphov

Är det en gud som det går att förhålla sig till, som man kan lära av, mogna

Hur är gud om han skulle beskrivas som ”en förälder”?

Vår bild av gud inrymmer åtminstone också våra erfarenheter av våra föräldrar, kanske även något utöver detta, osv (Rizzuto, Wikström, m fl)

Administratör av vårt lidande

”Tough love”

Han låter oss lida, men det är för vårt eget bästa

Jmfr Granqvist & Kirkpatrick, de olika vägarna till religiositet, och specifik till new age (problematiseras!)

AAI-intervjuer, anknytningstankar

Likheter med s k desorganiserad anknytning, där föräldrabilden är av någon som är nyckfull, svårbegriplig, oberäknelig

Deprimerad, schizoid? Om inte rentav psykopatisk?

En del intressanta tankar om vad som gör en bra terapeut, kan passa in här (Tudor-S, Sigrell, m fl)

Gud är en spegel

Gud är som ”en spegel”, men vilken slags spegel? Är det en levande motpart, eller mest en reflekterande yta som låter oss se oss själva så oförvrängt som möjligt?

Är det en gudsbild som riskerar urlaka oss, avtrubba oss, i brist på bemötande, relation

Jmfr ”still face”-experiment

Jmfr terapeutisk ”abstinens”, som anses gynna överföring, etc

Människan är själv ”gudomlig”

New age innebär ett ”heliggörande av självet” (Heelas)

Jmfr ”oidipal triumf”, man behöver inte gud, denne finns bara där som en sorts resurs eller bakgrundsprincip, vi skapar oss själva fullkomliga

Ateistens ”icke-gud” kan vara mer personlig rentav?

Jones som hävdar att alla har en gudsbild. Frågar han sina ateistiska elever hur den gud är som de inte tror på, ”så svarar de alltid”

En ”icke-gud” kan vara mer levande, ett bättre motpart i en relation, att utvecklas i relation till, än en gud som inte har några egenskaper, är invariant, är ”allt”?

Den ”varma” new age/nyandlige guden?

Värmen och omtanken är något anhängaren lyckas lägga in där själv?

Jmfr Granqvist et al som menar att new age inte kan hjälpa individen med att reparera dåliga anknytningserfarenheter, det kan däremot vanlig religion: ”förvärvad trygghet”

”Gudomlighet”, kärlek, står att finna på lägre nivå

Hur förstå denna bredd av individer som, på nivåer närmare människan, kan visa all denna föräldralika omtanken, förståelsen. Står detta i relation till att guden tycks så ”abstrakt”, eller rentav gammeltestamentligt hård och och krävande?

Finns i och för sig inom kristendomen också. Jesus, Jungfru Maria, helgonen

Kristus

Den bibliske Kristus är ett stort ideal för så gott som alla i studien. Han förefaller lika idealiserad, som kyrkan är kritiserad

Harry Månsus, präst, med stor erfarenhet av new age/nyandlighet, som hävdar att man i sådana kretsar till och med talar mer om Kristus än vad man gör i kyrkan

Varje new age-inriktning har sin egen ”kristologi”, menar han

Den främste representanten för en fullkomlig människa (Hammer)

6. Vetande och tro

Gammalt paradigm vs nytt?

New age/nyandlighet representerar ett nytt paradigm, som kommer att ersätta de rådande paradigmen inom såväl religion som naturvetenskap

Dessa äldre paradigm ska i vissa avseenden utvidgas, kompletteras, medan de i andra avseenden måste bytas ut

För tvåhundra år sen ansågs tanken om mikroorganismer vara ”metafysik”, idag är sådant ett vetenskapligt faktum. Något liknande kommer att ske med många av de föreställningar som idag finns inom new age/nyandlighet

Det finns bara en sanning

Samtidigt representerar new age/nyandlighet ett ”kärnbudskap”, som tidigare funnits i en ”urreligion”. Människan behöver komma tillbaka till de ”absoluta sanningarna”

Människan genomgår i princip samma utveckling, för att bli detsamma

Detta medför att de individer som blir ”upplysta” kan förstå varandra fullständigt, de är eniga, även om de kanske talar olika ”dialekter”

Dock är det för mycket begärt att en framlagd lära, även om den kommer från en ”upplyst” källa, ska vara helt felfri

Holism, allt hänger samman

Ett centralt inslag är det ”holistiska”, hur allt i tillvaron, människor och annat, hänger samman och påverkar vartannat på ett intrikat sätt

Detta ger en djup känsla av sammanhang och meningsfullhet

Normalvetenskap, intr för

Kvantfysiken t ex pekar framåt mot något som kommer att vara förenligt med new age/nyandlighet

Vetenskapsklingande terminologi

Många begrepp och uttryck är lånade från, eller liknar, vetenskapens sätt att uttrycka sig på

Lagar, principer, energier, frekvenser, paradigm, dimensioner, facit, logik, empiri, atomer

Människan för med sig sitt ”själsliga dna” till ett nytt liv

En metod som heter HoloSync har den effekten att nya nervbanor kan skapas i hjärnan

En alternativ fysiker, som står nyandligheten nära, förutspås kunna hitta den ”enhetsteori” inom fysiken som Einstein inte lyckades skapa och som gäckat naturvetenskapen så länge

Vetande och tro

New age/nyandlighet skiljer sig från religionen, eftersom den inte bygger på tro. Istället för att bara acceptera vissa dogmer, så kan man själv undersöka och få de nyandliga påståendena bekräftade

Normalvetenskapen är även den begränsad, selektiv: ”Man får aldrig förakta empirin”

När man tagit del av de perspektiv som delats av en ”upplyst” person, går det att påstå att man själv fått veteskap på dessa områden, detta är inte att betrakta som tro, i jämförelse med religiösa som accepterar olika dogmer

”Man lever ju i sin lilla värld, och man tror på gud, man tror på Jesus, man tror på det som står i bibeln. Men tro, då tror man ju bara… Martinus till exempel han vet ju…

Alternativa kunskapsvägar

Upplysning, som sagt, som är en direkt väg till ren kunskap

Impulser, aha-upplevelser, insikter

Telepati och liknande

Tankeläsning, kanalisering, kontakt med avlidna anhöriga och vänner, medium, seanser, minnen från tidigare liv som förklarar saker i detta livet

Kommunicera med djur, synkronicitet, en osynlig planering som man kan bli varse, att det är ”meningen” att något sker

Alternativa sätt att påverka

Law of attraction, attraktionslagen

Healing, bön

”Upplysning”

Det finns personer med djupgående insikter om livet som de inte fått via studier, utan via ”självsyn”. Dessa personer kan tala med stor auktoritet också om existentiella och metafysiska ting.

Personliga bekräftelser

Det finns sätt att få bekräftat att de new age/nyandliga föreställningarna har en verklighetsgrund

Känna igen sig på platser, barn som minns tidigare liv, tankekraft bevisar, sanndrömmar, synk, kroppens visdom

Upplysning, telepati, tankeläsning, mediumism, avlidna andar, reink.minnen, djurkommunikation, synkronicitet, märkliga sammanträffanden

Skrattade i vecka, seans,

”Jag förstår… Men jag VET.”

Att obelästa personer kan besitta stora kunskaper, osedvanligt humana människor, bönesvar, att med tankekraft få något att hända, ut-ur-kroppen-upplevelser, sanndrömmar, prekognition, ”synk”

En respondent berättar att han skrattade i en vecka, efter att ha läst några sidor i en nyandlig bok. Detta var för honom en stark bekräftelse på att det var sant det som han läst

Få kontakt med anhöriga på seans, som inte går att betvivla, att träffa gamla vänner och anhöriga i detta livet som man känner så tydligt att det inte är första gången man träffat

Tvivel, skepsis, ett ideal

Det är viktigt att vara kritisk och ifrågasättande. Ett öppet, utforskande förhållningssätt sätts i kontrast till sådant inom new age/nyandlighet som också respondenterna uppfattar som ”flummigt”

Man behöver inte underordna sig en andlig auktoritet, utan kan värdera själv

Man behöver inte heller vara lojal med en viss lära, eller en viss grupp

Att gå på ett föredrag kan ge inspiration, nya tankar, men man behöver inte acceptera allt man hör

Att förbli en ”sökare”

Skeptiker, behöva bli överbevisad

”Självkritik”, av new age

New age/nyandligheten kan vara kommersiell, ”ett subjektivistiskt träsk”, dogmatisk, allt för grupporienterad

New age kan leda till ett förenklat tänkande, t ex ”law of attraction”: ”Tänk på en bil så blir den din imorgon ungefär”

Den kan också bli etiskt tvivelaktig

m.m.

New age, stor förklaringskraft

Koherens, logik

Att nyandligheten kan förklara sådant som vare sig religionen eller vetenskapen kan förklara

New age en krävande livssyn

Nyandlig litteratur är inget man slöläser, det kräver ett noggrant studium

Man kan komma till en punkt där man vill försöka verkligen efterleva det nyandligheten implicerar och berättar om

Nyandligheten erbjuder som sagt ingen ”syndernas förlåtelse”, den är uppfordrande

Ger insikter i sammanhang som man vanligtvis inte tänker så mycket på

Koherens, logik (förkl.kraft?)

DISK 1

Det finns bara en sanning, new age

Inte så flummigt

New age/nyandlighet beskrivs ofta som flummigt. Men i materialet finns en hel del kritik också av fenomenet ”new age”

Kristen teologi ur såväl ett etiskt som ett logiska perspektiv

Evolutionsläran bejakas, med tillägget att den är målinriktad

Naturvetenskapen ses som en allierad, som lovvärd, ”Gud skapar via vetenskapen”

Sekulariseringsprocessen bejakas

Nytt paradigm ska avlösa ett gammalt

Vetenskapen och religionen ska transformeras. Åtminstone på religionens område är detta samtidigt ett återvändande till en ”urreligion” som fanns innan de stora världsreligionerna blev till

(Kuhn)

Detta brukar benämnas ”scientism” respektive ”religism” (Hammer m fl)

Vetenskaplig terminologi

Kluvet förhållande till normalvetenskapen, man vill mäta sig med och bli erkänd av de som räknas i världen, trots allt

Begrepp ges ny betydelse

Newspeak (Orwell 1984)

”Loaded languange” (Lifton)

Kärlek, riktig kärlek, logik, det obehagligt goda

5. Etablissemang och samhälle

Vad säger intervjupersonerna om vilka som har makt och tolkningsföreträde i världen? Tankar och uppfattningar om kyrkan och naturvetenskapen, men även många andra sektorer, återfinns på många ställen i materialet, vilket gör ett särskilt tema motiverat.

Religionen, kyrkan, prästerna, maktstrukturer

Prästerna är allt för upptagna vad de vill förmedla, dogmer, istället för att lyssna på människorna

En inskränkt syn på homosexualitet har fått en av respondenterna att gå ur Svenska kyrkan

En har alltid betraktat sig själv som mycket religiös, men hon har aldrig känt sig hemma i kyrkan

Många krig har startats i religionens namn, den har varit orsak till mycket förtryck och många diktaturer. Religionen är ett potentielle mycket farligt fenomen

En del positiva saker lyfts också fram om kyrkan:

Teologi, intresse

Bibeln har förvanskats, framför allt är det den katolska kyrkan som bär ansvaret för detta

Den kristna teologin är förenklad

Finns dock bibelcitat som är helt korrekta: ”som du sår ska du också skörda”, t ex, eller ”det är i honom vi rör oss, lever och är till”

Det finns evangelier som förtigits, t ex Thomasevangeliet, liksom ett evangelium skrivet av en kvinna

Thomasevangeliet säger inget om synd, men desto mer om kärlek, vilket varit utmanande för kyrkans makthavare

Begreppet synd har man uppfunnit för att hålla människor i schack

Att kyrkan kan ge syndernas förlåtelse är en övertro, här duger varken ”avlatsbrev eller American Express”

Människors lidande eller öde är inget som gud kan ändra på

Påståendet att ”guds vägar är outrannsakliga” är en missuppfattning

Kristendomen har haft en uppgift i en tid när människor inte hade förutsättningar att förstå så mycket

New age/nyandlighet är samstämmigt med en ”urreligion” som fanns innan de etablerade världsreligionerna tog form. I framtiden kommer alla människor att omfatta denna ”urreligion”

Alla religioner har i själva verket samma grund

Österländska religioner

Hinduism och buddhism har även de en förenklad eller felaktig teologi

En respondent ville en gång konvertera till buddhism, men träffade en lama som skulle initiera henne. Dock uppfattade honom denne som alltför ilsk

Sekularisering

Det är skönt att bo i ett land som Sverige som är så pass sekulariserat

Akademi, högskola, forskare

Akademin är en död plats

Den västerländska filosofin är inriktad på att bryta ned

Naturvetenskapen

Evolutionsläran är sann, men behöver kompletteras

Gud skapar via naturvetenskapen, den är bara ofullständig

Naturvetenskapen behöver komma ifatt, och erkänna en andlig dimension i tillvaron

Vanliga forskare tror inte på att utomjordiska civilisationer kan ha så pass avancerad teknologi att de kan resa hit

Myndigheter, samhälle

Politiker och makthavare borde vara ”visa människor, typ Jesus, åt det hållet”

Socialstyrelsen är alltför skeptiska till alternativa terapiformer, mm. Samtidigt är det bra också, för annars vet man inte var det skulle sluta

Säkerhetstjänsterna

Olika länders säkerhetstjänster samarbetar och har en ljusskygg, hemlig agenda. Eventuellt förfogar de över andliga insikter, men använder dem på ett destruktivt sätt

Psykiatrin, vården, även positivt

Psykologin och psykiatrin behöver ta intryck av de nyandliga perspektiven, som det är idag kan de inte ge ”en förnuftsmässig lösning på livsmysteriet”

De skriver bara ut piller

”Det räcker inte med valium och snackterapi”

Missförstår ibland andliga upplevelser, och betraktar dessa som ”psykos”

Psykologer rotar bara i barndomen, när de istället borde ge konkreta råd, hemläxor

En respondent berättar hur hon, när hon blivit diagnosticerad med svår depression, fick gå i psykoterapi via Landstinget och hade stor behållning av detta

Kapitalister, storföretagen

För stort fokus på pengar

Vissa har skott sig på den ekonomiska krisen

”Idag är det ju pengar som styr, i princip allting”

Media

Media går maktens ärenden och väljer att tiga om sådant som skulle bli obekvämt

Förlöjligar sådant som kommer fram som går utanför det vanliga

Journalister går ”som såna här fårskockar och bara kör sina vanliga grejor”

Det finns journalister som i grunden har en förståelse och ett intresse för alternativa perspektiv, men de väljer att tiga eller spela med, ”stoppklossar”

DISK 1

Idealisering vs nedvärdering

Kritiken av samhällets institutioner och auktoriteter är hård, samtidigt som man räknar med att det också finns helt ”fullkomliga” individer i de egna leden

Här finns ett samhällskritiskt, ”anti-auktoritärt” drag, förefaller det, som kan tänkas ha rötter i new age/nyandlighetens barndom.

Samtidigt som man menar det finns helt ”upplysta” ledare

Rättvisepatos, solidaritet med utsatta, en önskan om jämlikhet.

Kyrkans potentater genom historien. Präster i vår tid. Naturvetenskapen som missar målet. Media som mörkar sanningen. Akademin som är död.

”Folk”, ingrupp-utgrupp

Allmänheten förstår inte så mycket av det nya. Anhängarna är en förtrupp.

Tanken att världen ännu inte är mogen framkommer på flera ställen i materialet

Starkt samhällsengagemang och individualism

Vetenskapen är en allierad, trots allt

Naturvetenskapen är ”Guds verktyg”

Gud skapar via evolutionen

Kvantfysiken och astronomin är lovande, presenterar spännande rön som uppfattas ligga i linje med det nya

Konspirationsteorier

Ett drag av konspirationstänkande finns i materialet. Media, säkerhetstjänsten, mm. (Voas et al)

Dock invändningar emot ”ufo-religioner”, typ Scientologerna, som uppfattas som alltför negativa

8. Framtid och visioner

”Ja, vi ska utvecklas till typ Jesus. När vi är i mål så är vi väl som han” –p?

Vad säger intervjupersonerna om hur framtiden kommer att gestalta sig? Personliga drömmar och mål, på kort och lång sikt? Vad säger intervjupersonen om hur det kommer gå med världen?

Personliga mål, kort sikt

Att komma så långt man kan komma andligt i detta liv. Såväl i teoretisk föreståelse, som att bli mer öppen för en andlig verklighet

”Ha jobbat bort alla sina blockeringar och begränsningar, eller att ”ha rensat upp i träsket”

Flera respondenter har en önskan att i framtiden kunna arbeta med att hjälpa andra utifrån de andliga insikterna

En respondent har en vision att bli en stor healer

Att på det privata planet få en god ekonomi och att träffa en ny partner

Att befinna sig på ett ashram i Indien och arbeta med yoga och meditation

Tidsperspektiven är annorlunda

Drömmar man har för nästa liv kan betraktas som relativt näraliggande, jämfört med den enorma utveckling man är inbegripen i

En intervjuperson önskar att planeten ska ha hunnit utvecklas mycket till nästa gång hon kommer tillbaka. Att det då ska vara möjligt ägna sig åt rymdresor till exempel

Personliga mål, lång sikt

På längre sikt handlar drömmarna om att ”komma inför gud och att ha uppnått sin fulla potential

Statikan, Pleroma, Guds kungarike

Livet på jorden betraktas som en sorts bottennivå, utvecklingen framåt går via många nivåer och ”himlar”

När man är färdig här på jorden kan man fungera som skyddsängel från andliga sidan

Fullkomning betyder inte utslocknande, som inom buddhismen, utan snarare att man då ska vara ”redo för större grejor”

Man kan flyga omkring, man är inte begränsad av en fysisk kropp längre

Världens framtid

Om femhundra år kommer det finnas många här i världen som är ”upplysta”, om tretusen år kommer världen ha uppnått fullkomning

Då är mänskligheten överens i alla stora frågor

Då finns inte längre olika religioner

En rättvis värld, ett paradis

Miljöförstöring innebär en påfrestning för planeten, men detta kommer man kunna åtgärda och läka

Energinivån på planeten stiger hela tiden

Vi kanske får kontakt med utomjordiska besökare snart

Framtidens politiker kommer vara upplysta, visa individer

Norden är föregångare

I Norden finns en större human förmåga än på många andra platser, vi som bor här har kommit längre i vår andliga utveckling

Denna mognar yttrar sig till exempel i strängare lagar för att skydda djuren

Att vi inte varit inblandade i krig på många hundra år är också ett tecken på utvecklingsnivå

Orosmoment

Det kan komma något ytterligare storkrig

Det kan komma en meteor och slå ned, vi behöver därför utveckla teknik för att kunna kolonisera rymden. Utomjordiska besökare har eventuellt denna kunskap, som vi kan lära av

Vi står vid ett vägskäl, vi behöver utveckla rena energikällor

Ett paradis, upplyst värld, fullkomliga människor

DISK 1

Samhällsengagemang

New age handlar inte bara om individens förkovran, samma utveckling är hela planeten inbegripen i

Eventuellt har detta förändrats sedan 70-talet (Hammer)

Icke politiskt korrekt

Synen på andra kulturer som mer primitiva är inte så politiskt korrekta, men vanliga och rimliga, sett utifrån new age/nyandlighet

New age har blivit mainstream?

SLUTDISKUSSION 1

”Psykoanalysens negativ”

Punktar man upp de villkor som människan, enligt psykoanalysen, behöver försonas med och i någon mening underordna sig, så tycks det som om new age/nyandlighet negligerar dem alla

Är new age/nyandlighet en homogen grupp?

En eller flera populationer

Skiljer sig denna grupp från new age/nyandlighet generellt?

Är new age ”dålig religion”?

Kan inte hjälpa individen med ”förvärvad trygghet”, reparera dåliga anknytningserfarenheter

Frestar/pressar individen att leva under sina normala nivå

Det winnicottska lekområdet, vart tar det vägen. Är new age ett exempel på det Winnicott beskriver som barnets lekområde som ”utsträckts över hela den kulturella och religiösa sfären” etc?

En annan sorts regression

I jagets, livet tjänst

Ha ”svar på allt”

Är new age/nyandlighet ”ett smörgåsbord”?

Var tar mörkret vägen?

Våldsamma reinkarnationsminnen (Hammer)

Maniska försvar

”Borderline”

Den perfekta religionen för ett borderlinesamhälle (Wikström)