Gruppnivå

Gruppnivå

”You may remember the story of how the devil and a friend of his were walking down the street, when they saw ahead of them a man stoop down and pick up something from the ground, look at it, and put it away in his pocket. The friend said to the devil, ’What did that man pick up?’ ’He picked up a piece of Truth,’ said the devil. ’That is a very bad business for you, then,’ said his friend. ’oh, not at all,’ the devil replied, ’I am going to let him organize it.’ (Krishnamurti, 1929)

Kvinnorörelse.

Ann-Christine Hornborg, professor i religionshistoria vid Lunds universitet, intervjuas i Dagens Nyheter (2014-04-13): ”Jag tror inte att kvinnor hade haft rösträtt i dag om de hade lagt all kraft på att försöka komma i kontakt med sitt inre jag.” (http://www.dn.se/kultur-noje/andligt-smorgasbord-eller-kulturell-prozac-den-nya-tiden-ar-har/, sidan besökt 2014-12-19).

Man ska vara öppen och tillgänglig. ”Är jag glad, varm och kärleksfull och hjärtlig, så är ju folk det tillbaka. Men är jag sur och drar mig tillbaka, ja då håller ju dom sig undan också. Man får en ganska direkt effekt på hur man behandlar andra människor”

En kvinna berättar om en man som delat med sig på en kurs. Tidigare hade han ofta låtit sig bli illa behandlad, men inte längre. Fick dåliga rum på hotell. Han sa till och stod upp för sig själv. ”Och ja istället för att hålla på i det här träsket, att faktiskt ta en ny väg och ta tag i situationen och göra nåt då” (ö58)

Återger världen dess förtrollning.

New age/nyandligheten ger svar på mycket, det är ett erbjudande om ett nytt paradigm, som samtidigt som det anses överlägset såvål det rådande naturvetenskapliga som det rådande religiösa paradigmet, uppfattas som upptäckten av själva ”urreligionen”.

Samtidigt lyfter Hammer (2004) fram att new age/nyandligheten står för en ”återförtrollning” av verkligheten. Om något skulle avslöjas eller helt kunna förklaras med rationella argument så skulle intresset flyttas till något annat fenomen. ”För den new age-intresserade pekar sådana fenomen nämligen på att världen är bra mycket dunklare, större och mer magisk än vad vetenskapen talar om för oss”, s311 Hammer 2004

Hammer tar sädesfältscirklar som exempel på att ”re-förtrollningen” dock sker på nutidens premisser. En tankelek vad som skett för femhundra år sedan, jämfört med vad som händer nu. , s311 Återger världen dess förtrollning, i ett omvänd webersk process (Hammer ref till sociologen Max Weber, s310). ”Människan är inte längre en dödlig biologisk varelse på en oansenlig liten planet i utkanten av en av många miljoner galaxer. Vi har åter blivit hjältar i en storslagen saga om livet…”, s310 Hammer 2004

Konspirationsteorier.

Muertos (2012, 28 januari) citerar på sin blogg ”Thrive Debunked” en anonym new age-expert:

“I suspect that what’s going on is that New Age, now entering its third generation, has developed a theodicy. Now, this is a theological term, but it essentially means an explanation of the existence of evil – why bad things happen to good people. For some of those in the New Age milieu – Foster Gamble, David Icke, Whitley Strieber, Duncan Rhodes and others, all incidentally in middle age and with a long term involvement in the New Age milieu – an explanation is needed as to why, if we’ve entered the Age of Aquarius, is the world less peaceful, equal and progressive than ever? Conspiracy theories offer such a theodicy – the New Age hasn’t happened because evil people prevented it from happening.”

Vart tar mörkret vägen?

Erikson (1982/2004, sid. 81): “Om motpolen till visdom är avsmak, måste denna (liksom alla andra negativa motpoler) till viss del erkännas som en naturlig och nödvändig reaktion på mänsklig svaghet och på den kusliga upprepningen av ondska och svek. Förnekar man helt och hållet avsmak och förakt, sker det med risk för förtäckt destruktivitet och mer eller mindre fördolt självförakt.”

Intervjumaterialet ger bilden av en föreställningsvärld där sådant som lidande, ondska och aggression har delvis andra innebörd än de allmänna. En fråga som jag ställer mig är: Vart mörkret tar vägen? Här följer några förslag på detta tema.

”Som du sår ska du skörda”, kanske även bibeluttrycket ”öga för öga, tand för tand” passar? Har du en positiv livsåskådning? Absolut. Mkt kommer att hända! (e10) Finns det en “restpost”? Åter igen det här med mörkret.

”Folk.” In-utgrupps-fenomen. Personer som inte är vegetarianer, som är allt för fokuserade på att tjäna pengar, eller ännu inte anammat en pacifistisk attityd. Eller som lever ett vanligt, oupplyst liv. Äktenskapen är under upplösning. Vi ska bli androgyna, och som en följd av detta inte heller föräldrar, som det går att förstå. Någon säger om det faktum att hon inte blivit förälder att det har hon säkert varit många gånger förut, så det har inte varit aktuellt i det här livet.

Ett överdrivet sysslande med “självet”, som Erikson ser hos sin tids patienter, kan bero på “en bortträngning av längtan efter barn och ett förnekande av den känsla av förlust som blir följden” (Erikson, 1982/2004, sid.71).

”Konspirationstänkande.” Exempel från materialet handlar om media som ”fårskockar”, nationers illasinnade säkerhetstjänster, katolska kyrkan i någon mån.

”Guds kallsinne.” Det går att anta att den speciella form av gudsbild som finns inom NA även den kan användas för detta ändamål. Denne gud administrerar en ganska barsk världsordning, som människor har att anpassa sig till.

”Ödets obeveklighet.” Resonemangen om en absolut rättvisa innehåller också en hel del mörker. I resonemangen är det oftare “världen” eller de som ännu inte omfattar nyandligheten som står i blickfånget för denna princip. Människor behöver vänja sig av med ett “om-det-finns-en-gud-som-ser-mig”-tänkande och ta fullt ansvar. ”Inte böja knät inför Gud som en idiot”…  Det lidande de upplever bör de bära med jämnmod, då det är självförvållat.

Här kan finnas en sorts skadeglädje över att världen har mycket att gå igenom innan de kommer att ha insett riktigheten i den nyandliga världsbilden. New age/nyandlighet är en gärningstro (ref?)

”Ett kommande världskrig.” Människor bör räkna med ytterligare världskrig, innan ett jordiskt paradis kan förverkligas. Ett sådant krig kommer att drabba människor olika, dock kommer ingen att “behöva lida orätt”, vilket karmalagen är en garanti för. Norden kommer att vara relativt förskonat från dessa händelser, då människor här uppe är något före i utvecklingen.

”Våldsamma reinkarnationsminnen.” Detta är något som intresserat forskningen tidigare. Wikström (xx) skriver: “Reinkarnationsminnen ofta våldsamma…” Det finns i materialet många sådana dramatiska och skrämmande erfarenheter, såväl där personen själv varit den som orsakt lidande som varit den som upplevt detta.

”Etablissemanget.” Ett slags “light”-version av konspirationsteorierna. De som har makt och tolkningsföreträde i världen är inte nödvändigtvis utstuderat onda, utan bara “outvecklade”.

”Kyrkan och de troende.”

”Lidandekult.” Allt tal om lidande står verkligen i kontrast till läran i sig, framtidsvisioner, tillvarons fullkomlighet, mm.

”Barndomsminnen.” Barndomen beskrivs ofta, men inte alltid, på ett konfliktfyllt sätt. Om detta har t ex Granqvist (åååå?) skrivit i sin forskning på NA utifrån AAI-intervjuer. (Intervjupersonerna talar om sina föräldrar som om de vore närvarande i rummet, anmärkte han på. Finns nog en del exempel på detta också i detta material. Det är i vissa fall mycket levande beskrivningar.)

”Omgivningen, dåliga energier.” Det obehag individen upplever kan förklaras med yttre omständigheter. Vissa miljöer har en “energi” som kan få känsliga personer att må dåligt.

Absoluta storheter.

NA sysslar med absoluta storheter. Ungefär som den unga människan. Det finns fullkomliga individer (Fowler å sin sida lägger ned viss möda på att beskriva att de som befolkar hans högsta stadium, ”Universializing stage”, inte är fullkomliga, de har sina brister o s v.) Det finns fullkomliga individer, som blivit det av egen kraft, vars lärjunge man kan bli. Det finns fullkomlig, osjälvisk kärlek. Utopia är inte något ouppnåeligt, men en ganska träffade beskrivning av det kommande fredsriket.

Kristna uppehåller sig inte på samma vis vid absoluta kategorier, inte som har med människan att göra i alla fall. Jesus är fullkomlig, men inte människa utan en aspekt av Gud. Himmelen är ett ”utopia”, men så uppenbart någon annanstans, ett mysterium.

New age omfattar dessa sina föreställningar i helt vetenskaplig anda.

Märk väl att detta inte är något underkännande av NA. Kanske förhåller det sig som NA föreställer sig det. Men i så fall blir det ju bara ännu mera gåtfullt, och ett relevant område för psykologisk granskning: Hur kan det absoluta och fullkomliga orsaka lidande? (Utom hos narcissister, eller i mindre grad, eftersom dessa ändå är upptagna vid ett fullkomlighetsprojekt helt oavsett religion, och också har god förhoppning om att klara av detta.)

Födelsedatum och namn – numerologi – det står fast. Det dina föräldrar gett. I brist på annan fasthe eller oföränderligt, som en stabil identitet, kanske det får betydelse. Diverse system som numerologi eller astrologi, som är exakta och oföränderliga, till skillnad emot livet som kanske svajar. Intresset för system. Ödesår. Gynnsamma datum.

Respondent som menar att postmodernismen haft sina poänger, men att vi snart ska återvända till en ”stor teori”, nyanldigheten är sanningen (krasst sagt), motsvarar den urreligion ur vilken världsreligionerna en gång utvecklades…

”Att den nyandliga världsbilden är alltför rationell. I detta blockerar riskerar den att blockera tillgången till det egna inre.

Normalt tänker man väl att det andliga står för det flummiga, det som också når djupare, motsatsen till den rationella vetenskapen. Men så förhåller det sig inte riktigt med NA. Här finns något man kan behöva släppa efter på, för att få tillgång till sitt eget inre. Läran är benhård.

Här finns faktiskt inte så mycket av det “glapp” som Rotstein talar om (som Hammer refererar?) Nyandligheten, till skillnad emot religionen med sin uppfattning om Guds ”outgrundliga vägar” finns inte i new age (detta lyfts fram i materialet även, som ett exempel på kristendomens svaghet)… Nyandligehten är verkligen ”vattentät” och stursk, mot såväl religion som vetenskap.

”Det finns en kärna av sanning i all religion. Idag ser att alla dom här olika traditionerna är väldigt mycket aspekter av på ett sätt samma kärna (e25)

Det finns en sanning. Alla religioner har samma kärna. Alla upplysa människor förstår varandra, de talar bara olika “dialekter”

Utvecklingen har ett tydligt mål, dit alla är på väg. I nuläget är tillvaron, och mänkligheten en naturlig hiearki av individer på olika nivåer, och i olika faser, av denna resa mot fullkomlighet

Gudsbilden

Förtjänar kanske ett eget stycke…

Likna gud vid en förälder, hur vore denna? (Granqvist)

Om gud vore en förälder, hur skulle då denna förälder uppfattas? Man kan fråga sig hur en sådan förälder över huvud taget kan bli föremål för individens respekt eller sympati. Diskutera begreppet ”identifikation med aggressor”…

Utvecklingen är en trappa.

Alla är på väg, och har att genomgå i princip samma livsfaser och erfarenheter. Denna föreställning passar ihop med en ganska modernistisk föreställning om att individer – och hela kulturer – befinner sig på olika nivåer av förfining. Denna utveckling ses som sekventiell, tvingande, o s v. Det vill säga den är i princip lika för alla, och alla kommer att genomgå en sådan utveckling.

Speicell variant av reinkarnation

Parallellen med hinduismen haltar i åtminstone två avseenden. Dels är det långt ifrån alla hinduer som omfattar en reinkarnation- och karmatanke som ens påminner om den som NA har. Den hör till en religiös elit, på samma sätt som det finns lärda, mystiska delar av kristenheten som troende hos oss i allmänhet inte omfattar eller kan redogöra för. Dels är reinkarnationen och karmatanken något som plockats ur en helhet. De mer kamerala delarna, skulle man kunna säga. Den fantastiska och suggestiva gudaläran, som förmodligen i någon mån kunde dämpa det hårda deterministiska trycket, lämnas därhän.

Västerlandet importerat de mer kamerala delarna – och lämnat gudaläran, med gudar som ska blidkas – vilket gör att de delar man lyft ut inte blir samma delar som de var i ursprungskontexten.

Detta kan jämföras med den förvandlingt som buddhismen genomgått. Den har ”återexporterats” till varifrån den hämtats, och bidragit till en ”buddhistisk modernism”:

(Sanner, 2013) En religion som länge stått högt i kurs inom alternativa former av västerländsk religiositet är buddhismen. Att det emellertid inte har varit fråga om någon enkel receptionshistoria utreds av David Thurfjell i ett av antologins mer läsvärda bidrag. Hur kan det komma sig, frågar han, att så många svenskar har en bild av buddhismen som en fridsam och icke auktoritär religion när den i själva verket också innehåller såväl våldsamheter som dogmatiska och patriarkala inslag? (Sanner, Svd, 2013)

(Sanner, 2013) Den andra orsaken handlar intressant nog om en förändring av buddhismen i en österländsk kontext. I flera österländska kulturer har man, menar Thurfjell, tagit starka intryck av den västerländska bilden av buddhism, vilket bidragit till framväxten av ett slags buddhistisk modernism, som har flera beröringspunkter med västerländsk religiositet och som i vissa avseenden skiljer sig från mer traditionella former av buddhism. Ofta är det just den västerländskt präglade varianten av buddhism som västerlänningar får kännedom om i samband med Thailandsresor och i andra kontakter med buddhismen i dag. Det innebär, påpekar Thurfjell, att det som många svenskar möter när de tror sig finna en urgammal och genuin österländsk lära, i själva verket är ett slags spegelbilder av dem själva. (Sanner, Svd, 2013)

Karma

Även detta en import från Österlandet. Även om liknande tankar tycks finnas i bibeln och är en del av vårt eget kulturarv. Som du sår skall du skörda. Den som tar till svärd skall själv förgås med svärd, etc. (bibelref). Här tolkats annorlunda. Nåd och gärning. Med med Gud som ett mellanled. Karma så som den förstås inom new age är mer automatisk, obeveklig. Problematisera. Inte så allmän tanke bland indier el “hinduer” idag. Det karmabegrepp som new age omfattar hör hemma i avancerad teologisk litteratur, en religiös elit. Kontexten är också en annan: i österlandet finns också en gudavärld som möjligen väger upp en del av det hårda.