FDT nivåer, med fina citat

Nivåer.

0. Infancy and Undifferentied Faith

Infancy

Kallas senare ”Primal Faith” (1996, Faithful Change).

1. Intuitive-Projective Faith

Early childhood; ålder 3-7 (1996b)

2. Mythic-Literal Faith

Middle childhood and beyond

The school child, ”though we sometimes find the structures dominant in adolescents and in adults” (i Conn)

3. Synthetic-Conventional Faith

Adolescens and beyond

”Has its rise and ascendancy in adolescense but for many adults it becomes a permanent place of equilibrium” (i Conn)

4. Individuative-Reflective Faith

Young adulthood and beyond

”but let us remember that many adults do not construct it and that for a significant group it emerges only in the mid-thirties or forties” (i Conn)

5. Conjunctive Faith

Early midlife and beyond

”This stage develops a ’second naïvité’”, ett uttryck som Fowler använder med hänvisning till Paul Ricoeur. Här återförenas symboliskt och konkret.

”Unusual before mid-life, Stage 5 knows the sacrament of defeat and the reality of irrevocable commitments and acts. What the previous stage struggled to clarify, in terms of boundaries of self and outlook, this stage now makes porous and permeable. Alive to paradox and the truth in apparent contradictions, this stage strives to unify opposites in mind and experience” (s. 347, i Conn)

I samma resonemang dyker något upp som vi behöver uppmärksammas i fråga om new age. Fowler beskriver vidare hur individen här står fri från grupp, stam, klass, religiöst sammanhang eller nation… På ett djupare plan duger detta kriterium säkert för NA också, men ytligt sett beskriver den en hållning som förekommer överallt inom NA.

”… and whith the seriousness that can arise when life is more than half over” (i Conn, s 347)

Faran här är att bli paralyserad, passiv, ”givning rise to complacency or synical withdrawal, due to its paradoxical understanding of truth” (i Conn, s. 547)

6. Universalizing Faith

Midlife and beyond

”Exceedingly rare” (i Conn). Ofta blir de dödade av sina egna, och ofta uppskattade först efter sin död.

”Universalizers are often experienced as subversive of the structures (including religious structures) by which we sustain our individual and corporate survival, security and significance” (i Conn, s. 348) (Duger som beskrivning av hur många med new age/nyandlig världsbild ser på ideal och kanske till och med på sig själva.)

”Particularaities are cherished because they are vessels of the universal” (i Conn, s.348)

Här, kanske som hos Maslow på hans högsta nivå, möter man människor som haft mystiska upplevelser? Maslow kallade dessa ”peak experiences” eller ”höjdpunktsupplevelser” för att distansera dem från det religiösa (Wulff-2, s. 521)

Heter ”Generaliserad tro” hos Wulff-2, s.230. Översättning av ”univerzilised”?

Hos Loewen… kallas detta stadium för ”Högsta, transcendenta stadium” (?) Detta kan leda till att man går vidare till ett välintegrerat, högsta stadium av utveckling, där man kan hantera till synes oförenliga inslag i livet, till exempel konflikten mellan egna strävanden och andras berättigade anspråk eller kan reflektera över den mänskliga tillvaron och dess paradoxer. (Rosén, 2000)

(Rosen, 2000) Mindre än en procent bland dem som nått hit kan kanske därutöver nå frihet från upptagenheten av det egna, objektifierbara jaget och nå intuitivitet i tänkande och upplevande”, s273.